OVER DE STICHTING

Stichting Familie Onderneming werd opgericht in 2012 door ondernemer John Fentener van Vlissingen en heeft als doel het belang van familiebedrijven voor de Nederlandse economie onder de aandacht te brengen. De stichting looft daartoe om het jaar de Familiebedrijven Award uit aan een uitblinkend Nederlands familiebedrijf. De stichting wordt hierbij ondersteund door KPMG.

KPMG verzorgt de onafhankelijke selectie van familiebedrijven op basis van acht criteria en de randvoorwaarde dat de onderneming een écht familiebedrijf is (volgens de definitie van de Europese Commissie). Nadat een top is bepaald, bezoekt de jury de finalisten en kiest vervolgens het winnende familiebedrijf. De bestuurder van deze familieonderneming treedt voor een periode van twee jaar toe tot de jury.

Winnaar 2013 Gassan Diamonds

Familiebedrijven vormen de ruggengraat van de Nederlandse economie en verdienen meer aandacht. (Op de foto) Stichting Familie Onderneming reikte in 2013 de allereerste editie van de Familiebedrijven Award uit aan Benno Leeser van Gassan Diamonds.

Jurybezoek Lely

Waarom verdienen familiebedrijven meer aandacht?

  • Familiebedrijven vormen de ruggengraat van de Nederlandse economie.
  • 61%* van de Nederlandse ondernemingen is een familiebedrijf (± 300.000).
  • 39%** van de 500 grootste bedrijven in Nederland is een familiebedrijf.
  • Familiebedrijven zijn verantwoordelijk voor 42%* van de binnenlandse werkgelegenheid.
  • Familiebedrijven realiseren 41%* van het bruto binnenlands product.
  • Binnen het familiebedrijf heeft men een langetermijnvisie (geen ‘kwartaal denken’).
  • Familiebedrijven zijn kostenbewust en behoeven minder financiering.
  • Familiebedrijven zijn belangrijk voor innovatie.
  • Het familiebedrijf speelt een cruciale rol bij behoud van werkgelegenheid.
  • Familiebedrijven doen het beter op de beurs.
  • Een familiebedrijf staat synoniem voor een sterke betrokkenheid bij werknemers en de gemeenschap.
  • * Bron: CBS (2022), familiebedrijven in de business economy
  • ** Bron: EW Magazine (2022