ENZA: “WE DENKEN IN GENERATIES, NIET IN KWARTALEN”


Enza zaden in raad magazine
7 april 2016 - Enza Zaden werd op 7 april verkozen tot familiebedrijf van het jaar. Managing Director Jaap Mazereeuw is blij en trots met deze erkenning, zowel voor zijn eigen bedrijf, als voor familiebedrijven in het algemeen.

We hebben een week lang taart gegeten tussen de bloemen’, vertelt Jaap Mazereeuw. ‘De felicitaties bleven maar komen, deze prijs heeft echt behoorlijke impact, zowel in binnen- als buitenland. We zijn dan ook oprecht blij met deze erkenning; het is een kwaliteitsstempel dat je krijgt.’

Enza Academy
Enza Zaden werd gekozen uit 4 finalisten. De jury prees Enza Zaden vooral vanwege de investeringen in Research & Development en de betrokkenheid van de familie, niet alleen bestuurlijk, maar ook bij de productontwikkeling. Ook was er lof voor de aandacht voor medewerkers. Dat laatste krijgt onder meer vorm in de Enza Academy, waarin medewerkers gericht getraind en opgeleid worden. Mazereeuw: ‘Alle opleidingen en masterclasses zijn 'tailor-made' en hebben we samen met externe experts ontwikkeld. De programma’s zijn toegankelijk voor al onze medewerkers, wereldwijd.’

kpmg-feliciteert-enza-zaden
De taart van KPMG voor Enza Zaden

Verbeterde wetgeving
De Stichting Familie Onderneming reikt de award jaarlijks uit aan een excellerend Nederlands familiebedrijf en vraagt op deze manier aandacht voor de kracht van en het ondernemerschap bij familiebedrijven. En die aandacht mag er wat Mazereeuw betreft best zijn. ‘Familiebedrijven staan niet zo erg in de spotlights. Terwijl 70% van de Nederlandse ondernemingen een familiebedrijf is; samen zijn zij goed voor ongeveer de helft van de Nederlandse economie.’ Mazereeuw vindt het dan ook een goede ontwikkeling dat er vanuit de overheid steeds meer oog is voor de bijzondere positie van deze ondernemingen. ‘We zijn volledig in private handen, dus we hebben te maken fiscale regels met betrekking tot de bedrijfsopvolging. Het is voor de continuïteit van de familiebedrijven positief dat de wetgeving op dit gebied in de afgelopen jaren sterk is verbeterd.’

Denken in generaties
Wat is volgens Mazereeuw de kracht achter familiebedrijven? ‘Een belangrijk verschil met andere ondernemingen is dat wij denken in generaties, en niet in kwartaalcijfers. Familiebedrijven zijn hierdoor in mijn ogen nog meer gericht op de lange termijn. Juryvoorzitter John Fentener van Vlissingen bevestigt dat in het juryrapport: ‘Bij Enza Zaden duurt het gemiddeld tussen de 7 en 10 jaar voor een investering iets oplevert. Die langetermijnvisie is kenmerkend voor het onderscheidend vermogen van familiebedrijven.’

Bron: KPMG N.V., RAAD magazine editie 3, juni 2016

 
DEEL DIT BERICHT
NAAR ANDERE BERICHTEN