FAMILIEBEDRIJF ENZA ZADEN: PITCH EN JURYBEZOEK


21 maart 2016 - De jury van de Familiebedrijven Award bracht op 21 maart 2016 een bezoek aan Enza Zaden in Enkhuizen. Een uitgebreide impressie van het jurybezoek is de vinden op Facebook en ook op Instagram en Twitter besteden we aandacht aan de familiebedrijven op de dag dat zij de jury ontvingen.
Waarom enza zaden het verdient om dit jaar het winnende familiebedrijf te worden
Jaap Mazereeuw, algemeen directeur Enza Zaden: "Dat wij als familiebedrijf succesvol zijn in deze branche heeft te maken met onze hoge investeringen in Research & Development (30% van de omzet). In de veredeling telt alleen de beste, nummer 2 doet niet mee. In sommige landen moeten we uitleggen dat we als familiebedrijf onafhankelijk zijn. Uiteindelijk is het geen verkoopargument, de klant gaat gewoon voor de beste service en het beste product.

Onszelf promoten als familiebedrijf is geen doel an sich: het is ‘een gevolg van’. Het gaat om de lange termijn en om een langdurige relatie met onze klanten. We laten onze klanten niet in de steek en dat onthouden ze."



Jaap Mazereeuw pitcht enza zaden:
"Mijn opa is de oprichter van Enza Zaden. Hij begon voor de oorlog met de Enkhuizer Zaadhandel. Hij ging zelf direct bij de tuinders langs, werkte altijd zonder een tussenpersoon. We bestaan inmiddels nu zo’n 77 jaar.

De directie telt 5 personen. Ik ben zelf het enige familielid in de directie. Andere familieleden zijn ook actief in het bedrijf, bijvoorbeeld mijn zus, mijn vrouw. Mijn andere zus is psycholoog. Dus die kunnen we altijd nog inschakelen als het nodig is.




"Er werken 2000 mensen bij ons, waarvan de helft actief in research. Onze omzet is € 240 miljoen. 30% van dit bedrag besteden we aan R&D. Dat is gigantisch veel."


Ongetwijfeld eet eenieder van u regelmatig iets van Enza. Van iedere 100 slakroppen in Nederland bijvoorbeeld komen er 10 bij ons vandaan. We zijn gespecialiseerd in groentezaad; het kweken, produceren en marketen. Wij veredelen in 24 gewassen waarvan tomaat, paprika, sla en komkommer onze hoofdgewassen zijn. Als u zich bedenkt dat een ui 5 keer zoveel genetica zit als in een mens, dan krijg je een idee van de complexiteit. We kennen de genen van groenten, dat is ons vak.

Enza is wereldwijd actief. Wij hebben 43 vestigingen over de hele wereld. Er werken 2000 mensen bij ons, waarvan de helft actief in research. Onze omzet is € 240 miljoen. 30% van dit bedrag besteden we aan R&D. Dat is gigantisch veel. We zijn ook erg winstgevend. We hebben EBIT van bijna 19% en onze solvabiliteit is hoog.

Innovatie, de basis van ons succes
De basis van ons succes ligt in innovatie. De lange termijn is voor ons bedrijf het belangrijkste. De ontwikkeling van een nieuw producte, een nieuw ras duurt zeker 12 jaar. Dat betekent dat we erg veel in mensen investeren. Om de werkdag introduceren we een nieuw product. Ons productenpakket bestaat inmiddels uit 1200 verschillende rassen.

Bij het wereldwijd zakendoen hanteren wij een multilokale filosofie. We gaan uit van de kracht van de mensen ter plaatse. Onze vestigingen hebben een eigen, lokale directie. Nog een woordje over de toekomst. Er vinden binnen onze sector grote verschuivingen plaats (denk aan Monsanto en Syngenta). Wij vinden het belangrijk om onafhankelijk te blijven; we zijn niet te koop en we willen geen bank nodig hebben voor onze investeringen."

– Dit was de pitch van Jaap Mazereeuw, CEO van Enza Zaden op 29 februari 2016. Die dag kregen de vertegenwoordigers van de genomineerde familiebedrijven ten kantore van ABN AMRO de gelegenheid om kennis te maken met de jury. Alle 10 de genomineerden kregen 3 minuten de tijd om hun bedrijf te presenteren.

© Stichting Familie Onderneming

 
DEEL DIT BERICHT
NAAR ANDERE BERICHTEN