FAMILIEBEDRIJF ALS WERELDTOPPER: BARENBRUG


18 februari 2015 - Overal ter wereld worden gazons, sportvelden, weilanden en golfbanen ingezaaid met graszaad van het Nijmeegse familiebedrijf Barenbrug.
Hij kijkt graag naar voetbal. Vanwege de wedstrijd, maar ook om te zien hoe het gras erbij staat. “Dat het Nederlands elftal tijdens het WK in Brazilië op een biljartlaken trainde is te danken aan RPR”, zegt Frank Barenbrug van het gelijknamige zadenbedrijf uit Nijmegen. RPR staat voor Regenerating Perennial Ryegrass, zelfherstellend raaigras, dat nog sterker wordt als je ertegen trapt, legt hij uit.



Niet alleen Louis van Gaal en zijn staf roemden het ijzersterke gras. Ook bij clubs als Ajax, Arsenal en Manchester lopen ze ermee weg. En bij de Old Course van St. Andrews even boven Edinburgh. “Dat is het heilige der heiligen in golf”, vertelt hij. “Als er ergens hoge eisen aan gras worden gesteld is het wel in de Engelse golfwereld.”

 

"Niet alleen Louis van Gaal en zijn staf roemden het ijzersterke gras. Ook bij clubs als Ajax, Arsenal en Manchester lopen ze ermee weg."


Laatste redmiddel
Tot in alle uithoeken van de wereld rennen sporters over grasvelden van zaad van het Nijmeegse familiebedrijf. Het supersnel kiemende SOS-zaad van Barenbrug werd zelfs als laatste redmiddel ingevlogen om de belabberde stadionvelden tijdens het WK Voetbal in Zuid-Afrika alsnog bespeelbaar te krijgen. Maar ook in voedergrassen is de Koninklijke Barenbrug toonaangevend. Van Brazilië tot Australië grazen koeien op weides ingezaaid met graszaden van Barenbrug.

Voor iedere denkbare toepassing heeft het bedrijf speciale variëteiten gekweekt en gemengd. Gras dat je minder vaak hoeft te maaien, gras dat droogte- en hittebestendig is, gras dat pensverzuring bij koeien tegengaat. Barenbrugs vliegveldgraszaad is een mengsel van grassoorten met ruwe blaadjes, waar insecten niet zo van houden. “Daardoor trekt het minder ganzen en andere vogels aan.”

Dat het familiebedrijf zich helemaal op gespecialiseerde toepassingen van gras richt, was een bewuste keuze, legt Frank uit. “Tegen de grote jongens in de zaadveredeling, zoals Monsanto, konden we als familiebedrijf sowieso niet op. Door ons te richten op bijzondere grassen en voedergewassen en jaarlijks veel te investeren in research zijn we toch een wereldspeler geworden.” Met een jaaromzet van € 210 miljoen is het bedrijf nummer 2 in de wereld in gras.

 

“Tegen de grote jongens in de zaadveredeling, zoals Monsanto, konden we als familiebedrijf sowieso niet op."


Continue innovatie
Samen met zijn broer Bastiaan heeft hij in 2008 de leiding van Koninklijke Barenbrug overgenomen van vader Bert. “Mijn vader was een echte ondernemer, die overal nieuwe bedrijven opzette. Wij kijken nu ook meer naar de samenhang tussen onze dochterbedrijven. Hoe kunnen al die vestigingen hun voorraden op elkaar afstemmen? En hoe kunnen we zorgen dat onze lokale kweekstations meer samenwerken, zodat we onze specialistische kennis optimaal benutten?”

Onveranderd is de focus op innovatie. “Daar investeren we jaarlijks miljoenen in. Zonder continue innovatie en onze allianties met universiteiten en researchinstituten over de hele wereld was Barenbrug nooit zo ver gekomen.” Bij zijn overgrootvader Joseph, die in 1904 een handel in graszaden begon, was die drang tot vernieuwing al zichtbaar. Hij bedacht dat graszaad niet langer op hooizolders bij elkaar moest worden geveegd, maar professioneel moest worden geteeld om een hogere opbrengst te halen.

Continue innovatie
Samen met zijn broer Bastiaan heeft hij in 2008 de leiding van Koninklijke Barenbrug overgenomen van vader Bert. “Mijn vader was een echte ondernemer, die overal nieuwe bedrijven opzette. Wij kijken nu ook meer naar de samenhang tussen onze dochterbedrijven. Hoe kunnen al die vestigingen hun voorraden op elkaar afstemmen? En hoe kunnen we zorgen dat onze lokale kweekstations meer samenwerken, zodat we onze specialistische kennis optimaal benutten?”

 

Onveranderd is de focus op innovatie. “Daar investeren we jaarlijks miljoenen in. Zonder continue innovatie en onze allianties met universiteiten en researchinstituten over de hele wereld was Barenbrug nooit zo ver gekomen.” Bij zijn overgrootvader Joseph, die in 1904 een handel in graszaden begon, was die drang tot vernieuwing al zichtbaar. Hij bedacht dat graszaad niet langer op hooizolders bij elkaar moest worden geveegd, maar professioneel moest worden geteeld om een hogere opbrengst te halen.


Bastiaan en Frank Barenbrug

Inmiddels heeft Barenbrug meer dan 400 nieuwe rassen ontwikkeld. Daaronder zijn zeer innovatieve rassen, die beschermd zijn met exclusieve rechten op het intellectuele eigendom. 100 van de 675 werknemers zijn werkzaam in onderzoek en ontwikkeling. In kweekstations met proefvelden buigen deze “grasologen” zich over het verbeteren van de eigenschappen van gras. “Daarbij richten we ons als familiebedrijf op de lange termijn. We zijn er voor de volgende generatie, we gaan niet voor de snelle winst.”

Internationalisering
In de grasveredeling is zo’n langetermijnvisie onontbeerlijk: het kost gemiddeld 10 tot 15 jaar om een nieuwe of betere grasvariëteit te ontwikkelen. Ook een internationale oriëntatie is volgens Frank noodzakelijk. “De Nederlandse markt is interessant, maar ook klein. ”Al kort na de oprichting begon zijn overgrootvader graszaad naar de Verenigde Staten te exporteren en opvallend vroeg – in 1952 – opende Barenbrug de eerste buitenlands vestiging, in België. Nu telt het familiebedrijf 29 buitenlandse vestigingen in 19 landen, op 6 continenten. Op al die continenten heeft Barenbrug eigen kweekstations en proefvelden, omdat het klimaat een belangrijke rol speelt bij gras. “Door onze wereldwijde spreiding beperken we ook de risico’s van slechte graszaadoogsten.”

Eigenlijk runt Barenbrug 19 verschillende bedrijven, zegt hij. “De afzetmarkt is in ieder land anders. Qua zakendoen passen we ons aan de lokale cultuur en omstandigheden aan. De cultuur van je familiebedrijf wereldwijd uitrollen gaat niet.” Toch bespeurt hij in elke vestiging wel iets van het familiegevoel. “Het is een bepaald slag mensen dat graag bij ons werkt. Het zijn allemaal ondernemertjes, de “Barenbrugfamilie” noemen wij dat.”

 

“Het is een bepaald slag mensen dat graag bij ons werkt. Het zijn allemaal ondernemertjes, de “Barenbrugfamilie” noemen wij dat.”


Duurzaamheid
Al zijn Nederland en België nog maar voor een vijfde van de omzet verantwoordelijk, de thuismarkt blijft belangrijk. “Nederlandse en Belgische melkveehouders stellen hoge eisen aan de kwaliteit van hun grasland. Dat motiveert ons om met steeds betere oplossingen te komen. Nederland is voor ons de perfecte proeftuin.” Door de klimaatverandering en het toegenomen milieubewustzijn zal de markt voor grassoorten die minder water en meststoffen nodig hebben verder groeien, verwacht hij.

“We zetten steeds meer in op duurzaamheid.” Dat betekent ook het verder ontwikkelen van gras dat minder vaak gemaaid hoeft te worden. “We verwachten dat het maaien tot de helft kan worden gereduceerd. Bedenk eens wat je dan uitspaart aan brandstof voor maaimachines.” Een sappig groen gazonnetje, dat nooit gemaaid hoeft te worden, zal er echter niet komen. “Dat wordt ons vaak gevraagd, maar dat gras bestaat niet.”



Qatar 2022
Bang voor de opmars van kunstgras in het voetbal is hij niet. “Voetballers zitten daar niet op te wachten. Op kunstgras lopen ze aanmerkelijk meer blessures op. Al dat plastic en rubber is ook zeer milieuonvriendelijk.” Als het aan Frank ligt, zullen de voetballers in Qatar in 2022 slidings maken op gras van Barenbrug. “Er is al afgesproken dat er op natuurgras wordt gevoetbald. Een strakke groene mat kweken lukt ons vast en zeker ook daar.”

© Ditty Eimers, Stichting Familie Onderneming

 
DEEL DIT BERICHT
NAAR ANDERE BERICHTEN